Helaas gebeuren er in Nederland met enige regelmaat ongelukken. Van sommige ongelukken is men snel hersteld terwijl bij andere ongelukken er beperkingen voor het leven zijn of erger dat iemand het leven verliest. De meeste ongelukken gebeuren in het verkeer, maar ook een arbeidsongeval of een bijtverwonding van een dier komt regelmatig voor. Op het moment dat er een ongeval heeft plaatsgevonden die is veroorzaakt door een andere partij, kan er meestal ook letselschade worden geclaimd. Hoe werkt dat nu precies, en waar moet men op bedacht zijn? In dit artikel leggen we stap voor stap uit wat er komt kijken bij het claimen van letselschade, wie aansprakelijk gesteld kan worden en waarom het belangrijk is om (tijdig) juridische hulp in te schakelen.

Wanneer kunt u letselschade claimen?

Op het moment dat u slachtoffer bent geworden van een ongeval dan kunt u letselschade claimen als u schade heeft ondervonden. Letselschade bestaat uit twee componenten, te weten a.) materiële schade, zoals inkomstenverlies of medische kosten en b.) immateriële schade, zoals pijn of verdriet. Letselschade kan uit verschillende situaties voortvloeien, zoals:

  • Een verkeersongeval, Bijvoorbeeld als u als automobilist, fietser of voetganger wordt aangereden.
  • Arbeidsongeval, letsel bij een bedrijfsongeval, bijvoorbeeld door een onveilige werksituatie of door een fout van een collega waarvoor de werkgever aansprakelijk kan zijn.
  • Medische fout, bijvoorbeeld als een arts of ziekenhuis een onjuiste behandeling uitvoert of een diagnose mist.
  • Geweld of zeden, als slachtoffer van een misdrijf kan er schadevergoeding worden geëist van de verdachte of een verzoek via het Schadefonds Geweldsmisdrijven worden ingediend.
  • Gebrekkig product of een bijt van een dier, door een bijtende hond of een ondeugdelijk product kan er een recht op een schadevergoeding ontstaan.

Let op; deze lijst is niet limitatief maar wel het meest voorkomend. Om in aanmerking te komen voor een letselschadevergoeding, moet er een onderscheid worden gemaakt tussen schuldaansprakelijkheid en risicoaansprakelijkheid.

De schuldaansprakelijkheid is gebaseerd op schuld en verwijtbaarheid en daarbij speelt het beoordelingskader van de onrechtmatige daad een grote rol. Terwijl risicoaansprakelijkheid een aansprakelijkheid is die is gebaseerd op grond van een bepaalde rol, hoedanigheid of kwaliteit zoals bij een werkgever of een hondenbezitter. Bij risicoaansprakelijkheid betekent dit dat iemand aansprakelijk kan zijn hoewel hem of haar persoonlijk geen verwijt kan worden gemaakt.

Wie kunt u aansprakelijk stellen?

Meestal stelt u niet de persoon zelf aansprakelijk, maar diens verzekeraar. In de praktijk gaat het vaak om:

  • aansprakelijkheidsverzekering particulieren (AVP);
  • wettelijke aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen (WAM);
  • een schadeverzekering inzittende (SVI);
  • een bedrijfsongevallenverzekering;
  • aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven (AVB)
  • medische aansprakelijkheidsverzekering
  • in zaken waar geen wederpartij bekend is biedt het vangnet van de overheid middels het Schadefonds Geweldsmisdrijven of het Waarborgfonds Motorverkeer bij onbekende daders nog een mogelijkheid voor een schadevergoeding.

De eerste stap in het claimproces is dan ook het aansprakelijk stellen van de veroorzaker of diens verzekeraar. Dit gebeurt via een schriftelijke aansprakelijkstelling maar zorg er wel voor dat dit goed onderbouwd wordt.


Hoe verloopt een letselschadetraject?

Het claimen van letselschade verloopt bij AMBT Advocaten meestal in deze stappen:

  1. Juridische intake en dossieropbouw

Vooropgesteld is het eerste intakegesprek altijd gratis en vrijblijvend. Wanneer iemand anders aansprakelijk is voor uw letsel en als die aansprakelijkheid vervolgens wordt erkend dan hoeft u zich geen zorgen te maken over de kosten. Die dient de (verzekeraar van de) aansprakelijke partij dan te betalen. Samen met een advocaat verzamelt u bewijsstukken zoals medische gegevens, getuigenverklaringen en een (voorlopig) overzicht van de schade.

  • Aansprakelijkstelling

De veroorzaker of diens verzekeraar wordt schriftelijk aansprakelijk gesteld. Na een ongeluk moet diegene die het ongeval heeft veroorzaakt zo snel mogelijk schriftelijk aansprakelijk worden gesteld. In de aansprakelijkstelling zal al moeten blijken wat de omvang van de schade is, en het verdient de voorkeur om bij de aansprakelijkstelling de schade al zoveel mogelijk te concretiseren. De letselschadeadvocaat zal niet alleen de wederpartij aansprakelijk stellen maar ook meteen vragen om een voorschot betaalbaar te stellen.

  • Dossierbehandeling

Na erkenning van de aansprakelijkheid gaat de letselschadeadvocaat aan de slag om alle schadeposten inzichtelijk te krijgen en zal waar nodig medische informatie opvragen. Indien nodig kan er een advies ingewonnen worden van onze eigen medisch adviseur of we schakelen in overleg medische specialisten in. In dit proces wordt er ook een aanvang gemaakt met de schadestaat. Dat is een overzicht van alle verschillende schadeposten.

  • Schadebegroting

Alle schadeposten zijn inmiddels berekend, inclusief toekomstschade als volledig herstel uitblijft. Voor slachtoffers is het vaak niet duidelijk op welke vergoeding ze exact recht hebben en de schadebegroting maakt dit inzichtelijk. De aansprakelijke partij doet meestal een aanbod op basis van de schadestaat en dat is vaak het moment voor partijen om te onderhandelen. Samen met de letselschadeadvocaat wordt het één en het ander afgestemd. In veel gevallen komt het tot een schikking met de verzekeraar. Als dat niet lukt, kan een civiele (deelgeschil)procedure volgen.

  • De eindafwikkeling

Wanneer partijen na het onderhandelen over de schadevergoeding tot een akkoord zijn gekomen, stellen we in goed overleg met het slachtoffer een regelingsvoorstel op. Zodra alle betrokkenen het eens zijn met de wijze waarop de letselschade afgewikkeld moet worden, wordt er (meestal) een vaststellingsovereenkomst gesloten tussen partijen. Daarmee is de zaak dan  formeel tot een einde gekomen.

Hoe lang duurt het claimen van letselschade?

De duur van een letselschadetraject hangt af van de ernst van het letsel, de herstelperiode en de vraag of de aansprakelijkheid wordt erkend. Tijdens het traject kunnen voorschotten worden geregeld, zodat u niet financieel vastloopt. In de regel geldt dat bij licht letsel een afwikkeling binnen enkele maanden mogelijk is maar bij ernstig of blijvend letsel kan het traject meer dan een jaar duren, soms meerdere jaren.

Het is goed om te weten dat voor verzekeraars de Gedragscode Behandeling Letselschade (GBL) geldt. Verzekeraars willen hiermee letselschade sneller afhandelen. De gedragscode komt van de verzekeringsbranche zelf. Eens in de drie jaren toetst een extern bureau, of verzekeraars de 10 in letselschadedossiers de gedragscode regels zijn nagekomen. Zo’n bureau toetst niet alleen verzekeraars maar ook andere partijen die staan ingeschreven in het register letselschade.

Wanneer zaken, waar de aansprakelijkheid is erkend, langer dan twee jaren duren dan kunnen zowel slachtoffers als verzekeraars zaken aan de Kamer LLZ (langlopende letselschadezaken) voorleggen. De Kamer LLZ zal de zaak vervolgens beoordelen en een bindend oordeel vellen. Dit oordeel is gebaseerd op de letselschade richtlijnen en andere relevante wet- en regelgeving.

Zelf claimen of met een advocaat?

Als slachtoffer van letselschade krijgt u ongewild te maken met ingewikkelde regels en procedures. Het staat u uiteraard vrij om zelf te proberen om de schade te verhalen en dan is het goed om het stappenplan te volgen. Besef alleen wel dat u tegenover een ervaren, en geduldige partij staat, die enkel zijn of haar eigen belang dient. Het is raadzaam om daarom een deskundige partij in te schakelen die uw belangen op de juiste wijze behartigt. Een letselschadeadvocaat kent het klappen van de zweep en kan goed weerwoord bieden tegen de verzekeraar.

Bovendien worden in (bijna) alle gevallen de kosten van een advocaat door de aansprakelijke partij volledig vergoed. Onze letselschadeadvocaten volgen diverse cursussen, opleidingen en/of trainingen op het gebied van letselschade.

Onze specialisten brengen alleen de kosten van de werkzaamheden in rekening en we vragen geen percentage van de uiteindelijke schadevergoeding. De schadevergoeding komt het slachtoffer in zijn geheel toe, u dus. Wees dus gewaarschuwd als u met een letselschadekantoor in zee gaat. Zij brengen vaak hun uren in rekening maar vragen ook vaak een percentage van de schadevergoeding bovenop hun uurloon.

Laat u derhalve goed informeren en om die reden is het eerste gesprek altijd gratis en vrijblijvend. Het staat u uiteraard vrij om zelf een vergoeding te verzoeken bij de aansprakelijke partij, maar besef dan wel dat u tegen een bijzondere goed geïnformeerde wederpartij moet opboksen die zal proberen om de vergoeding zo laag mogelijk te houden. Een letselschadeadvocaat weet precies hoe de verzekeraar handelt en kent de pijnpunten van een letselschadedossier.

Wanneer een advocaat inschakelen?

Het is verstandig om één van onze letselschadeadvocaten tijdig in te schakelen zodat met het vormgeven van de aansprakelijkstelling de verzekeraar een juiste inschatting kan maken van de omvang van de schade.

Er zijn verschillende redenen om één van onze advocaten in de arm te nemen. Wij kunnen snel schakelen en uw zaak in behandeling nemen. Als uw situatie het niet toelaat dan komen wij bij u thuis op bezoek. U hoeft ons geen voorschot te betalen en als de aansprakelijke partij de aansprakelijkheid erkent zijn alle kosten voor de wederpartij (meestal een verzekeraar). We beschikken over een volledig netwerk van deskundigen, zoals medisch adviseurs, arbeidsdeskundigen, rekenkundigen en medische specialisten. Wilt u uw situatie laten beoordelen? Neem dan contact op voor een gratis intake.

Neem contact op met onze specialisten van AMBT Advocaten

Het eerste gesprek is, zonder enig voorbehoud, gratis zodat u nooit voor onaangename verrassingen komt te staan. Neem contact op via 085 – 0880471 of per mail [email protected]. U kunt onze advocaten ook bereiken via hun mobiele nummer (te vinden via hun profiel).

Bel 085 - 0880471 Plan een gratis gesprek in
Neem contact op